Introductie
Klinisch orthopedagoog & psychotherapie jongeren (vanaf 12j) & volwassenen.
Kinderen (orthopedagogische aanpak)
Ik hou ongelofelijk veel van kinderen en zie als vanzelf het goede in elk kind, ook al ligt dat soms al eens bedolven onder een laagje van moeilijk gedrag. "Behavior is an expression of the problem, not the problem".
Meer dan 20 jaar werkte ik als licentiaat in de orthopedagogiek bij een Centrum Voor Leerlingenbegeiding (CLB). Ik deed mijn job doodgraag! Voor een kind maak ik immers heel graag een verschil, hoe klein dat soms ook is!
In de loop der jaren heb ik een brede waaier aan kennis en deskundigheid opgebouwd. In het bijzonder situeert mijn expertise zich op het vlak van leerstoornissen, hoogbegaafdheid en emotionele problemen. Rond ASS bij goed- en/of hoogbegaafde kinderen heb ik een zeer degelijke basiskennis ontwikkeld.
Bijkomend aan deze werkervaring heb ik een specialisatiejaar kindertherapie gevolgd, in combinatie met een 4-jarige opleiding integratieve therapie, wat zorgt voor een nog bredere kijk.
Ik ondervind dat kinderen zich door mij begrepen voelen en mij vertrouwen in het delen van hun verhaal. Zonder oordeel en met respect voor alle betrokkenen, vertaal ik hun leer-en ontwikkelingsnoden naar de volwassenen die hen met zorg omringen. Hierbij werk ik steeds met de ouders en - indien wenselijk - zeer graag samen met school, huisarts, CLB en/of andere (hulpverlenings)partners in het netwerk.
Jongeren en volwassenen (therapie)
Zit je vast? Voel je je niet goed in je vel? Ervaar je dagelijks veel stress en/of ben je uitgeput? Heb je last van lichamelijke klachten, maar ligt de oorzaak wellicht elders? Bots je steeds opnieuw en zonder het te willen op dezelfde oude (en vaak destructieve) patronen? Wil je een nieuwe weg inslaan maar weet je niet goed hoe of waarheen? Blijft oude pijn je achtervolgen? Is nieuwe pijn moeilijk om dragen? Ik luister graag naar jouw verhaal, je zorgen, je wensen, je verlangen. Ik kijk graag met je mee. Dit met heel veel aandacht, respect, zonder oordeel en geheel oprecht. Ik tracht het goede in elke mens te zien. Hoe scherp de kantjes soms ook zijn, vaak schuilt er immers verdriet, angst, boosheid door gekwetstheid achter.
Volgens vrienden heb ik een buitengewone gave om mensen te begrijpen en de dingen steeds dat beetje anders te bekijken. Hierdoor kan ruimte ontstaan voor nieuwe inzichten, andere ervaringen, volgende stappen. Ik streef ernaar om individuen dichter bij zichzelf te brengen en hen te leren vertrouwen in hun eigenwaarde en eigen kracht.
De blik of bril die ik gebruik om naar jouw zorg te kijken, is zeer verscheiden en haal ik uit verschillende therapeutische strekkingen en -modellen die in mijn 4-jarige integratieve therapie opleiding aan bod kwamen. Van daaruit beschik ik ook over een brede waaier aan technieken om mee aan de slag te gaan. Ben je een enorme denker, misschien eerder een voeler, of iemand die vooral wil doen? We zoeken samen een manier die het beste bij jou past om dat wat vast zit terug in beweging te krijgen. Zodat je opnieuw vrij wordt in de weg die je bewandelt, in de paden die jij(!) kiest(!). Het zijn dan immers niet meer de oude angsten of patronen die kiezen voor jou. Jij kiest vanuit inzicht en overzicht, voelen, beleven, willen en doen welke kant je op gaat. Dat is vrijheid. Dat is balans (in beweging).
Specifiek voor jongeren kan het daarnaast ook een meerwaarde zijn dat ik - vanuit mijn jarenlange CLB ervaring - ook het schoolse stukje mee in kaart kan brengen. Want dat kan soms wegen, vaak zonder dat jongeren en/of hun ouders weten wat er precies zwaar is om dragen. Ik zie (zeker post corona) zeer veel jongeren met angsten, uitputting en/of depressieve klachten. Zeer vaak liggen er (op schools vlak) begeleidingsnoden die de jongere en zijn ouders kunnen leren kennen en die met de nodige zorg vertaald kunnen worden naar volwassenen die hen omringen. We kunnen samen op zoek gaan naar valkuilen en hoe we daarmee aan de slag kunnen enerzijds en naar talenten en hoe jongeren daarin kunnen stralen anderzijds.
Therapievormen
Ondersteuning bij
Praktische informatie
Leeftijdsgroep
Volwassenen Ouders Jongeren Jong volwassenenBereikbaarheid
Vlot bereikbaar met de auto Dicht bij trein stationPlaats
In de therapiepraktijk Therapie via video call (Skype, Zoom e.a.)Consulttype
Individuele therapieTalen
NederlandsVisumnummer klinisch orthopedagoog
Werkmomenten
Na afspraak.
Wachtlijst
Ik werk niet met een wachtlijst. Individueel te bekijken of en wanneer er ruimte is.
Prijs voor een consult
69 euro/uur
Duur van de sessie
1u (naar wens 1.5u)
Opleiding
1. Licentiaat in de psychologische en pedagogische wetenschappen, orthopedagogiek. KUL (1994-1999) - erkenning klinisch orthopedagoog: 295892
2. IV therapeut - Vierjarige therapieopleiding, Educatieve Academie (januari 2017- september 2021)
3. Specialisatiejaar kindertherapie, Educatieve Academie (2018-2019)
4. Diverse meerdaagse en/of jaaropleidingen:
- Meerdere vormingen rond ASS - Autisme Centraal (Faalangst, Stressmanagement, Autisme vriendelijk therapeut, Autisme Centraal Methodiek, ...)
- Hoogbegaafdheid in lager- en secundair onderwijs - Exentra VZW
- Zandspeltherapie - Educatieve Academie
- Lichaamsgericht traumawerk bij kinderen - Maggie Kline PhD (SE Trauma Institute USA). Enkele inzichten en technieken hiervan pas ik toe in mijn therapeutisch handelen bij jongeren en volwassenen; 'kinderen met trauma' is echter niet mijn doelgroep, daarvoor is meer specialisatie vereist.
- Open-Hart-Cirkels, Vzw Re-Member
- (Improvisatie-)theater & therapie, Educatieve Academie
- Kinderen & trauma, Educatieve Academie
Terugbetaling
Terugbetaling mogelijk, dit zowel vanuit erkenning als klinisch orthopedagoog als vanuit bijkomende 4j opleiding psychotherapie. Raadpleeg uw ziekenfonds voor meer info.
Beroepsvereniging
Vlaamse Vereniging voor Therapeuten in de Interactionele Vormgeving (V.V.T.I.V.) en Vlaamse Vereniging voor Orthopedagogen (VVO)
Neem contact op met Ann
Heikantstraat, 92
2910 Essen
Antwerpen
Toon telefoonnummer Routebeschrijving




